عالَمی دگر... | ||
ربوبیت در عبودیت (4)
ب: ربوبیت الرَّبُّ فی الأصل: التربیة، و هو إنشاء الشیء حالاًفحالاً إلى حدّ التمام(المفردات فی غریب القرآن، ص: 363)راغب در مفردات خود شیای را از حالی به حال دیگر در آوردن تا به حد کمال و تمام خود برسد را همان تربیت میداند که ثمره امری به نام ربوبیت است. «ربّ» در اصطلاح اسلامى از اسماى حسناى خداوند است، و نامى است براى آفریدگار و مالک مخلوقات و بنیانگذار نظام زندگى و مربّى آنها در طى مراحل حیات، تا هر یک بهدرجه کمال وجود خود برسند...بنابر آنچه آوردیم، «ربّ» در لغت عرب و اصطلاح اسلامى هر دو، به معناى مالک و مربّى آمده است، اضافه بر آن، در اصطلاح اسلامى معناى بنیانگذار نظام زندگى در طى مراحل پرورش، تا رسیدن به درجه کمال، بر معناى مربّى افزون شده، و معناى مربّى کامل گردیده.( عقاید اسلام در قرآن کریم ج1 ص150 ) توحید ربوبی: با توجه به معانی ذکر شده جای دارد تا در اینجا به اصطلاح دیگری تحت عنوان «توحید ربوبی» اشارهای بشود. در کتب کلامی اقسام گوناگونی از توحید و یگانگی خداوند ذکر شده است. یکی از این اقسام توحید ربوبی میباشد. آیت الله جعفر سبحانی در تعریف توحید در ربوبیت چنین فرمودهاند: والتوحید فی الربوبیة هو الإعتقاد بأنّ تدبیر العالم الإمکانی بید اللّه سبحانه وأمّا الأسباب والعلل الکونیة فکلّها جنود له سبحانه یعملون بأمره ویفعلون بمشیئته( المحاضرات فى الالهیات ص69) و توحید در ربوبیت، عبارت است از اعتقاد به اینکه تدبیر عالم ممکنات به دست خداوند است، و اسباب و علل طبیعی همگی سربازان و کارگزاران خداوند هستند که به امر و مشیّت او عمل میکنند. با توجه به این دید و تعریف، نسبت به توحید ربوبی در اسلام، حال به معنای این حدیث نورانی میپردازیم و بررسی میکنیم که آیا واقعاً انسان میتواند به این درجهای برسد که ربوبیت در او آشکار شود؟ و اگر جواب مثبت است این چه ربوبیتیست که با توحید حق تعالی در ربوبیت قابل جمع میباشد؟ خداوندگاری کسی که میخواهد تربیت کننده و مربی شخص یا جمعی باشد ابتدا باید بر آنها تسلط داشته باشد تا بتواند اعمال ربوبیت بنماید و الا بدون استیلا بر آنها تربیت ممکن نمیباشد. حال کسیکه در عبودیت قدم راستینی داشته باشد کم کم به خداوند خویش تقرب جسته و نزدیک میشود؛ از حضرت علی (علیه السّلام) روایت شده است : مَا تَقَرَّبَ مُتَقَرِّبٌ بِمِثْلِ عِبَادَةِ اللَّه(غرر الحکم و درر الکلم ص 198) هیچ تقرّب جویندهای، به چیزی چون عبادت خدا، به او نزدیک نشد. البته پرواضح است که این تقرب یک تقرب جسمانی و مکانی نیست، بلکه نزدیک شدن به اسماء و صفات خداوند است که هرچه بیشتر این صفات در انسان تجلی یابد انسان به حق تعالی نزدیکتر میگردد. خداى تبارک و تعالى در حدیث قدسى مىفرماید: یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا غَنِیٌّ لَا أَفْتَقِرُ أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ أَجْعَلْکَ غَنِیّاً لَا تَفْتَقِرُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَیٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ أَجْعَلْکَ حَیّاً لَا تَمُوتُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّیْءِ کُنْ فَیَکُونُ أَطِعْنِی فِیمَا أَمَرْتُکَ أَجْعَلْکَ تَقُولُ لِشَیْءٍ کُنْ فَیَکُونُ(عدة الداعی و نجاح الساعی ص 307)بنده من!مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود قرار دهم. من زندهای هستم که هرگز نمیرم، تو را نیز زندهاى قرار دهم که هرگز نمیرى.منبىنیازى هستم که هیچ گاه فقیر نگردم، تو را نیز بىنیازى قرار دهم که هیچ گاهفقیر نگردى. من کسى هستم که هر گاه مشیتم به هستى چیزى تعلق گیرد، بودشود، تو را نیز موجودى قرار دهم که هر گاه مشیتتبه هستى چیزى تعلق گیرد، بود شود. آری این است حقیقت بندگی و پرستش، حقیقتی که تمام عبادات ما بهانهایست برای رسیدن به این هدف والا و گوهربار. چه نیکو فرمود بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران: « تمام عبادات وسیله است ، تمام ادعیه وسیله است ، همه وسیله این است که انسان این لبابش ظاهر بشود. آنچه بالقوه است و لب انسان است به فعلیت برسد و انسان بشود. انسان بالقوه ، انسان بالفعل شود، انسان طبیعى یک انسان الهى بشود، به طورى که همه چیزش الهى بشود، هر چه مىبیند، حق ببیند، انبیا هم براى همین آمدهاند. همه اینها هم وسیلهاند. انبیا نیامدهاند حکومت درست کنند. حکومت براى چه مىخواهند؟ این هم هست ، اما نه اینکه انبیا آمدهاند دنیا را اداره کنند، حیوانات هم دنیا دارند و دنیایشان را اداره مىکنند. .البته بحث عدالت همان بحث صفت حق تعالى است . براى اشخاصى که چشم بصیرت دارند، بحث عدالت هم مىکنند. عدالت اجتماعى هم به دست آنهاست ، حکومت هم تاءسیس مىکنند، حکومتى که حکومت عادله باشد. لکن مقصد این نیست . اینها هم وسیله است ، براى اینکه انسان برسد به یک مرتبه دیگرى که براى او انبیا آمدهاند(تفسیر سوره حمد، ص 103) یکی از همین صفات که شخص در اثر عبودیت در وجود خود تجلی میدهد صفت «رب» میباشد. با این صفت شخص مربی عوالمی متفاوت میگردد که لازمه این ربوبیت، همان تسلطی میباشد که به آن اشاره نمودیم. این تسلط و مربیگری همان خداوندگاری میباشد که زمین تا آسمان با خداوندی تفاوت دارد و حدیث مورد بحث ما نیز به همین معنا اشاره دارد. پس «معنى ربوبیّت یعنى تسلط، خداوندگارى، نه خدایى. فرق است میان خداوندگارى و خدایى. خداوندگارى یعنى صاحب بودن، صاحب اختیار بودنما؛ به خدا هم که مىگوییم رَبّ، از باب اینکه خداوندگار و صاحب حقیقى تمام عالم و تمام عالمهاست»( مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى ج23 ص 475) هرچه انسان در کنه عبادت بیشتر سیر کند این تسلط و ربوبیت بیشتر آشکار میگردد و انسان به آن مقام اشرف مخلوقات بودنش نزدیکتر میگردد. در این سیر انسان ابتدا به نفس اماره خود، سپس به فکر و خیال خویش و کم کم به موارد بالاتر مسلط میگرددو البته «بالاتر از این هم درجهاى هست؟ بله، یک انسان مستجاب الدعوه- لااقل درباره خودتان- مىشوید. حتى مىتوانید روى بدن خودتان اثر بگذارید، اعجاز کنید، کرامت کنید،آیا بالاتر از این هم هست؟ بله، اما این بالاتر، براى فهمها و فکرهاى ما خیلى زیاد است، خیلى از اشخاص نمىتوانند باور کنند که انسانى در اثر عبودیت و بندگى خدا و تذلّل، در اثر این که صراط عبودیت را طى کرده است، برسد به جایى که در جهان هم بتواند تصرف کند، یعنى بتواند یک بیمارى را از راه روحى معالجه کند، یک کور مادرزاد را شفا بدهد، یک پیس را شفا بدهد»( مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى ج23 ص 469) از این بالاتر باید به سخن صدرای شیرازی اشاره نمود، که خداوندگاری انسان را در حدی والا به نمایش میگذارد و تا حدودی انسان را با مقام والای او آشنا میکند: « لو لا اشتغال النفس بتدبیر قواها الطبیعیة و انفعالها عنه لکان لها اقتدار على إنشاء الأجرام العظیمة المقدار الکثیرة العدد فضلا عن التصرف فیها بالتدبیر کما وقع لأصحاب الریاضات و قد جربوا من أنفسهم أمورا عظیمة و هم بعد فی هذه النشأة فما ظنک بنفوس کریمة إلهیة عاشقة لأنوار کبریائه »(الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة ص 304) اگر نفس به تدبیر قوای طبیعی خویش و تاثیر پذیری از آن مشغول نبود میتوانست اجرام بسیار بزرگ و زیادی مانند ستارهها و سیارات را ایجاد کند تا چه رسد به تصرف کردن در آنها؛ همانگونه که واقع شده است برای صاحبان ریاضات، و تجربه کردهاند در نفس خود امور بس بزرگی را با اینکه هنوز به این عالم و قوانین آن توجه دارند، پس چه گمان خواهی کرد درباره نفوس کریمه الهیه که عاشقان انوار کبریای میباشند؟ [ پنج شنبه 92/1/8 ] [ 1:53 عصر ] [ حبیب ]
|
||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |